Tekstgrootte
Boeiend leren voor nu en de toekomst! Dat is het ideaal waar wij als BLICK op onderwijs voor staan en graag samen invulling aan willen geven. Samen met de 6 kernwaarden: boeiend onderwijs, veerkracht, eigenaarschap, vakmanschap, jezelf leren kennen en samen leren van en met elkaar. In de videopresentatie zal worden toegelicht wat de betekenis hiervan is, hoe dit tot stand is gekomen, en wat we precies onder de kernwaarden verstaan.
Ons ideaal en onze kernwaarden zijn gebaseerd op onze toekomstvisie dat de maatschappij continu in beweging is en aan verandering onderhevig. Het vergt veerkracht van kinderen, jongeren en medewerkers voor nu en de toekomst om zich daartoe te blijven verhouden. Zowel op het gebied van omgaan met kennis en vaardigheden als hoe hier mee om te gaan als persoon.
Boeiend onderwijs begint met het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen.
We geven invulling aan boeiend onderwijs met een breed leeraanbod van hoge kwaliteit. Hierdoor kunnen onze leerlingen hun blik verbreden. Dit leeraanbod speelt in op de belevingswereld van de leerlingen en sluit aan bij hun interesse- en talentgebieden.
We hechten er waarde aan de context van de leerervaringen te borgen in het leerproces, zo begrijpen onze leerlingen waarom ze iets leren (betekenisvol leren). Dit verhoogt hun intrinsieke motivatie en leidt tot duurzame groei en ontwikkeling.
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen alle ruimte krijgen om zichzelf te leren kennen, te worden wie ze zijn en zichzelf te durven zijn. Wie ben ik? Waar sta ik voor? Hoe verhoud ik me tot anderen?
Wij zien de school als een ‘mini-maatschappij’. Dat iedereen anders is, draagt bij aan de kracht van het geheel. We gaan met elkaar in dialoog, zonder oordeel. We staan open voor elkaars verschillen en overeenkomsten, we gaan uit van elkaars kwaliteiten. Dit voedt onze nieuwsgierigheid en inspireert ons.
Zo voelt ieder zich in alle diversiteit, gezien en gehoord. Dit draagt bij aan een krachtig zelfbeeld van onze leerlingen.
De maatschappij is continu in beweging en aan verandering onderhevig. Dit vergt aanpassingsvermogen van onze leerlingen voor nu en de toekomst.
Het is belangrijk dat zij leren omgaan met verandering, op het gebied van inzet van kennis en vaardigheden. Maar ook dat zij kunnen omgaan met teleurstellingen en tegenslag.
Wij stimuleren om nieuwe dingen te proberen buiten hun comfortzone. Met lef en durf hun eigen grenzen verkennen en verleggen. Wij bieden hiervoor een basis van veiligheid en vertrouwen, waarin fouten maken mag. Hierdoor ontwikkelen onze leerlingen emotionele en mentale veerkracht.
Wij geloven dat boeiend onderwijs het best tot zijn recht komt in samenwerking en verbinding met elkaar. Samenwerken met iedereen die kan bijdragen aan succesvol onderwijs.
We hechten belang aan samenwerken met leerlingen en ouders. We kijken samen wat de leerling nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.
We zien de school als een mini-maatschappij waarbij we graag aansluiting vinden bij o.a. de wijk, lokale verenigingen, kinderopvang, het bedrijfsleven, gemeenten en de regio.
We zoeken naar synergie binnen onze eigen scholen. Wij stimuleren dialoog in deze brede context. Zo leren we van elkaar en kunnen we ons als organisatie continu ontwikkelen. Want in verbinding met anderen krijgt boeiend onderwijs vorm.
Binnen onze organisatie is de leerkracht/docent een voorbeeld en inspiratiebron waar leerlingen zich aan kunnen en willen spiegelen.
De leerkracht/docent geeft richting op basis van deskundigheid en ervaring, met een coachende houding en door het faciliteren van een breed aanbod.
We streven naar een onderwijscultuur waarin we lerend met en van elkaar, kennis en vaardigheden opdoen.
Eigenaarschap nemen over het eigen leerproces, verantwoordelijk voelen en verantwoordelijkheid nemen binnen het speelveld dat wij aanreiken, vinden wij belangrijk om te stimuleren.
We dagen onze leerlingen uit om kleur te geven aan hun eigen leerproces. Zelf stappen durven zetten, eigen keuzes maken en hulpvragen stellen.
Hierdoor leren onze leerlingen zelfstandig werken en handelen. Zij leren hun eigen mogelijkheden en beperkingen kennen. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen.